Wednesday 19 December 2012

Kampung Tomok, Pulau Samosir, Danau Toba

Kami berada di perkampungan Amberita kira-kira sejam. Selepas itu balik semula ke jeti Amberita. Kami menaiki bit  dan menuju ke Jeti Kg Tomok. Perjalanan ke kampung Tomok mengambil masa 30 minit. Sepanjang perjalanan melalui Danau Toba, kami melalui kg. Tuktuk pulau Samosir.
Rumah di Kg Tomok
 Sepanjang perjalanan dari Kg. Amberita ke Kg. Tomok, banyak pemandangan yang indah-indah. Misalnya di Kampung Pakpak di bina pelbagai jenis hotel mewah. Tempat ini digemari oleh pelancong dari Eropah dan juga pelancong Holland. Perkampungan Tomok menjanjikan  persekitaran yang lebih istimewa berbanding  Kampung Amberita. Tepat pukul 11.30 pagi kami sampai di Jeti Perkampungan Tomok.  Di hadapan Jeti ada tugu yang menunjukkan pelbagai kamum batak seperti Batak Toba, Batak Mandeling, Batak Karu dan Batak Simaluhun. Ini mengambarkan  terdopat perbezaan budaya di kalangan batakbatak.
Makam Raja Batak di Kg Tomok

Kami terus ke tempat perkuburan raja batak yang dianggap paling agung di kalangan orang Batak. Untuk sampai ke  tempat tersebut, kami terpaksa berjalan sejauh 80oo meter dari Jeti. Di situlah kami naik tangga sebelum sampai ke tempat permakaman. Kami diminta memakai selendeng yang mengikut kepercayaannya raja berkenaan sangat agung. Sampai di atas, kami memberi ucap salam dengan perkataan Huras! Huras! Huras! sebanyak 3 kali. Ini menandakan setiap pengunjung  memberi tanda hormat. Kami juga  menggunakan jalan sehala di mana masuk iku jalan lain dan keluar ikut jalan lain. Batak mempunyai kepercayaan  yang tersendiri yang sangat kuat diamalkan sehingga sekarang.
Membeli belah di Kg Tomok
Selepas itu kami membeli belah di pusat beli belah  di kampng Tomok. Tempat  shooping di sini lebih mnoden dan terurus berbanding perkampungan Amberita. Kami diberi masa sejam untuk menamatkan  lawatan di Kampung Tomok. Tepat jam 12.30 tengahari kami menaiki semula bot dan menujuk ke Jeti Hotel Siantar, Parapat, Indonesia.

Menaiki bot menuju ke Jeti Siantar Hotel Parapat

1 comment:

1. ASSALAMU ALLAIKUM …………. HORAS … !!! JOM KE MEDAN … !!! JOM KE DANAU TOBA … !!! SALAM KENAL TUAN AND PUAN . MINTA IZIN NAK IKUT PROMOTE KAT BLOG TUAN / PUAN

PERKENALALKAN KAMI DARI TIARA TOURS INDONESIA, KAMI ADALAH AGENCY PELACONGAN YANG BERLICENSED AND PROFESIONAL. KAMI MENAWARKAN PAKEJ – PAKEJ MURAH KE DANAU TOBA, MEDAN, SAMOSIR ISLAND, DAN TEMPAT SHOPPING MURAH DI BANDAR MEDAN.
    PAKEJ LAWATTAN LAINYA TERSEDIA ; SEPERTI PAKEJ TOUR KE PADANG, BUKIT TINGGI, BANDA ACEH, PULAU SABANG, JAKARTA, BANDUNG, YOGYAKARTA, BALI ISLAND, LOMBOK, MAKASAR, BUNAKEN, MANADO, TORAJA DAN PULAU NIAS .
    PAKEJ DITEMPAH SANGAT MENARIK, HEMAT DAN LAYANAN BEST. PILIHAN HOTEL DAN BILIK BERSIH, MAKANAN MENU MELAYU / MOSLEM RESTAURAT (100 % HALAL ) DAN BERPASAL PERHIKMATAN KAMI DISOKONG BEBERAPA UNITS KERETA BARU DAN BUS PERSIARAN.

DISINI KAMI BAGIKAN PAKEJ MELAWAT KE MEDAN DAN KE DANAU TOBA
    PROGRAM 04 HARI / 03 MALAM ( FULL SERVICE )
    TAK ADA EXTRA BAYAR.
    TAK ADA TIPU – TIPU !!!
    HARGA PAKEJ 04 HARI / 03 MALAM MYR : 380 (10 ORANG )
    HARGA PAKEJ 03 HARI / 02 MALAM MYR : 275 (10 ORANG )